DUURZAME ENERGIE

VOOR IEDEREEN

Onze impact in 2024

27.892

huishoudens geholpen met coaching en energiebesparende maatregelen

110.000

huishoudens geholpen via het Tijdelijk Noodfonds Energie

€850.000

aan het opleiden van nieuwe technici via MPower

€30.000

naar de Refugee Talent Hub

huishoudens geholpen met coaching en energiebesparende maatregelen

huishoudens geholpen via het Tijdelijk Noodfonds Energie

aan het opleiden van nieuwe technici via MPower

naar de Refugee Talent Hub

DE TRANSITIE IS PAS GESLAAGD ALS IEDEREEN MEE KAN

Energie is voor iedereen een primaire levensbehoefte. Zonder energie heb je geen warm huis, geen warm water, geen licht in donkere dagen en geen internet om alles te regelen. Zonder energie doe je niet mee in de samenleving. Iedereen vindt het heel gewoon dat energie volop beschikbaar en betaalbaar is.

Maar in de energietransitie kan een grote groep Nederlanders niet meedoen. Ongeveer een miljoen huishoudens heeft moeite om hun huis te verduurzamen. Circa 40% van deze groep leeft zelfs in energiearmoede. Zij kunnen nu al niet de rekening betalen, laat staan investeren in duurzame alternatieven. Daardoor blijven ze afhankelijk van vervuilende energie die steeds duurder wordt. Dat is slecht voor hen en voor het milieu.

Bij Essent vinden we dat iedereen mee moet kunnen doen aan de energietransitie. Want alleen door te verduurzamen blijft energie in de toekomst betaalbaar. Met ons ESG plan willen we daar echt werk van maken. Als grote full service energiepartner staan we midden in de maatschappij en willen we ervoor zorgen dat de energietransitie voor iedereen een succes wordt.

ONZE AANPAK BESTAAT UIT TWEE BELANGRIJKE AANDACHTSGEBIEDEN:

DUURZAME ENERGIE TOEGANKELIJK VOOR IEDEREEN

We helpen wie niet zelfstandig kan verduurzamen. We maken energie begrijpelijk voor iedereen. En we brengen verduurzaming letterlijk binnen handbereik.

INVESTEREN IN EN BETROKKENHEID BIJ DE GEMEENSCHAP

We investeren in gemeenschappen door de inzet van kennis, kunde en kapitaal. En we werken aan oplossingen om file op het net te bestrijden. We nemen barrières weg die mensen ervan weerhouden om mee te doen in de energietransitie.

Zo zorgen we ervoor dat echt iedereen mee kan doen.

ONZE AMBITIES

DUURZAME ENERGIE TOEGANKELIJK VOOR IEDEREEN

  • In 2035 hebben we 280.000 huishoudens verder geholpen met een volgende stap in de energietransitie die niet op eigen kracht hun woning kunnen verduurzamen
  • In 2035 hebben we 120.000 huishoudens verder geholpen met een volgende stap in de energietransitie die in energiearmoede verkeren
  • We investeren in maatschappelijke samenwerking om energiearmoede te bestrijden en te voorkomen
Lees meer

INVESTEREN IN EN BETROKKENHEID BIJ DE GEMEENSCHAP

  • Wij helpen Nederlanders de energietransitie te begrijpen; wat zijn de voordelen en wat kun je zelf doen
  • We leveren Nederlanders de tools en vaardigheden om bij te kunnen dragen aan de energietransitie
  • Wij helpen Nederlanders de weg te vinden naar financiering voor de verduurzaming van hun leefomgeving
  • We proberen energie toegankelijk te houden voor gemeenschappen in heel Nederland
Lees meer

DUURZAME ENERGIE TOEGANKELIJK VOOR IEDEREEN

  • In 2035 hebben we 280.000 huishoudens verder geholpen met een volgende stap in de energietransitie die niet op eigen kracht hun woning kunnen verduurzamen
  • In 2035 hebben we 120.000 huishoudens verder geholpen met een volgende stap in de energietransitie die in energiearmoede verkeren
  • We investeren in maatschappelijke samenwerking om energiearmoede te bestrijden en te voorkomen
Lees meer

INVESTEREN IN EN BETROKKENHEID BIJ DE GEMEENSCHAP

  • Wij helpen Nederlanders de energietransitie te begrijpen; wat zijn de voordelen en wat kun je zelf doen
  • We leveren Nederlanders de tools en vaardigheden om bij te kunnen dragen aan de energietransitie
  • Wij helpen Nederlanders de weg te vinden naar financiering voor de verduurzaming van hun leefomgeving
  • We proberen energie toegankelijk te houden voor gemeenschappen in heel Nederland
Lees meer

"VERDUURZAMING IS NIET ALLEEN EEN TECHNISCH VRAAGSTUK, MAAR OOK EEN SOCIALE UITDAGING."

DUURZAME ENERGIE TOEGANKELIJK VOOR IEDEREEN

We zien kansen om mensen te helpen met verduurzamen, ook voor wie dit nu nog moeilijk is. Ongeveer 1 miljoen huishoudens1 wonen in een huis met een lage energetische waarde en hebben te weinig geld en/of onvoldoende regie over hun eigen verduurzaming. Zo’n 90% van hen woont in een huurhuis en is afhankelijk van een verhuurder. Ze blijven afhankelijk van fossiele energie die steeds duurder wordt door stijgende netbeheerkosten, meer energiebelasting en overheidsmaatregelen.

Wie niet zelfstandig kan verduurzamen, proberen we op andere manieren te helpen. We doen er alles aan om onze producten en diensten ook voor hen toegankelijk te maken. We werken samen met sociale partners om de drempels juist voor deze groep te verlagen.

Essent wil duurzame energie voor iedereen toegankelijk maken en juist deze kwetsbare groepen ondersteunen. Met onze stevige ambities, heldere plannen en concrete acties gaan we daar echt werk van maken.

ONZE AANPAK

De energietransitie brengt maatschappelijke uitdagingen met zich mee. Bij Essent vinden we het belangrijk dat iedereen mee moet kunnen doen. Want alleen door te verduurzamen blijft energie in de toekomst betaalbaar. Zonder actie dreigt de kloof tussen wie wel en wie niet kan verduurzamen steeds groter te worden. Dat splijt onze samenleving. Mensen blijven afhankelijk van fossiele energie die steeds duurder wordt door stijgende netbeheerkosten, meer energiebelasting en overheidsmaatregelen.

Als Essent kunnen we dit probleem niet alleen oplossen. We kunnen wél het voortouw nemen. Om onze doelen op het gebied van toegankelijkheid te bereiken, werken we met wat wij noemen de "drie B's": Betaalbaarheid, Begrijpelijkheid en Bereikbaarheid. Zo maken we duurzame energie voor iedereen toegankelijk en nemen we concrete stappen om echt iedereen mee te krijgen.

Betaalbaarheid

Betaalbaarheid houdt in dat we oog hebben voor energiekosten en de energierekening zo laag mogelijk proberen te houden. Onder de noemer betaalbaarheid voeren we verschillende activiteiten uit.

  • We werken proactief samen met de overheid en netbeheerders om energiekosten zo laag mogelijk te houden. Een groot deel van de energierekening bestaat met name uit belasting op gas en netbeheerkosten. Per slot van rekening kan de bestrijding van energiearmoede het meest effectief worden gedaan via de energierekening. Dat is de beste garantie voor verlaging van energiekosten.
  • We helpen klanten energie te besparen. Wat niet wordt gebruikt, hoeft niet te worden betaald. Via verbruiksinformatie, onze app en de Essent Bespaarlijn geven we praktische bespaartips en advies.
  • Samen met het Tijdelijk Noodfonds Energie helpen we huishoudens met een laag inkomen en hoge energierekening bij het betalen van hun energierekening.
  • Via ons Sociaal Incasseren-programma benaderen we klanten die moeite hebben met het betalen van hun rekening en voorkomen we dat ze in de schulden raken. We helpen door het uitstellen van betalingen, bieden betalingsregelingen of passen in speciale gevallen het voorschotbedrag of contract aan.

Begrijpelijkheid

Informatie over energie moet voor iedereen begrijpelijk zijn. Maar energie wordt steeds ingewikkelder. Niet iedereen begrijpt even goed wat je kunt doen om te besparen en over te stappen op betaalbare, duurzame energie. Begrijpelijkheid betekent voor ons dat we duidelijk en helder communiceren. Wij maken energie en verduurzamen zo makkelijk mogelijk.

  • Wij maken onze communicatie makkelijker en toegankelijker in samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven. Dit is belangrijk omdat 3,3 miljoen volwassen Nederlanders moeite hebben met lezen en rekenen. Dankzij de waardevolle input van ervaringsdeskundigen kunnen we ervoor zorgen dat onze boodschappen helder en begrijpelijk zijn.
  • We zorgen ervoor dat onze digitale kanalen voldoen aan de nieuwste richtlijnen voor toegankelijkheid. Ons project Digital Accessibility helpt onze klanten makkelijker energie te besparen, rekeningen te beheren en duurzame keuzes te maken door informatie toegankelijk en begrijpelijk te houden.
  • We zorgen dat informatie aansluit bij de belevingswereld van onze klant en geen onnodige zorgen veroorzaakt. Onze energiecoaches en -adviseurs van Klimaatroute geven laagdrempelig persoonlijk advies in meerdere talen, zodat huishoudens beter begrijpen hoe ze energie kunnen besparen en hun woning kunnen verduurzamen.

Bereikbaarheid

Wie niet zelfstandig kan verduurzamen, proberen we op andere manieren te helpen. We doen er alles aan om onze producten en diensten ook voor hen bereikbaar te maken. Samen met sociale partners én op eigen kracht verlagen we de drempels.

  • We werken aan de realisatie van een Nationaal Energiefonds, samen met de Rijksoverheid. Hiermee willen we, naast financiële hulp bij het betalen van de energierekening, verduurzaming van woningen kunnen financieren voor de meest kwetsbare huishoudens.
  • We willen Nederlandse huishoudens een centrale plek bieden waar iedereen met een volgende stap in de energietransitie wordt geholpen. Dit vergt dat we kritisch naar onze huidige producten en diensten kijken, zodat we ook een passend aanbod hebben voor huishoudens die niet op eigen kracht een volgende stap kunnen zetten. Met een speciaal innovatieprogramma proberen we ons aanbod op dit vlak te verbeteren.
  • We werken samen met provincies, gemeenten en woningcorporaties. Onze servicepartners helpen kwetsbare huishoudens via lokale isolatieprogramma’s, energieadvies en coaching. We voeren kleine energiebesparende maatregelen uit en helpen woningcorporaties om hun woningen te verduurzamen.

Betaalbaarheid

Betaalbaarheid houdt in dat we oog hebben voor energiekosten en de energierekening zo laag mogelijk proberen te houden. Onder de noemer betaalbaarheid voeren we verschillende activiteiten uit.

  • We werken proactief samen met de overheid en netbeheerders om energiekosten zo laag mogelijk te houden. Een groot deel van de energierekening bestaat met name uit belasting op gas en netbeheerkosten. Per slot van rekening kan de bestrijding van energiearmoede het meest effectief worden gedaan via de energierekening. Dat is de beste garantie voor verlaging van energiekosten.
  • We helpen klanten energie te besparen. Wat niet wordt gebruikt, hoeft niet te worden betaald. Via verbruiksinformatie, onze app en de Essent Bespaarlijn geven we praktische bespaartips en advies. Samen met het Tijdelijk Noodfonds Energie helpen we huishoudens met een laag inkomen en hoge energierekening bij het betalen van hun energierekening.
  • Via ons Sociaal Incasseren-programma benaderen we klanten die moeite hebben met het betalen van hun rekening en voorkomen we dat ze in de schulden raken. We helpen door het uitstellen van betalingen, bieden betalingsregelingen of passen in speciale gevallen het voorschotbedrag of contract aan.

Begrijpelijkheid

Informatie over energie moet voor iedereen begrijpelijk zijn. Maar energie wordt steeds ingewikkelder. Niet iedereen begrijpt even goed wat je kunt doen om te besparen en over te stappen op betaalbare, duurzame energie. Begrijpelijkheid betekent voor ons dat we duidelijk en helder communiceren. Wij maken energie en verduurzamen zo makkelijk mogelijk.

  • Wij maken onze communicatie makkelijker en toegankelijker in samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven. Dit is belangrijk omdat 3,3 miljoen volwassen Nederlanders moeite hebben met lezen en rekenen. Dankzij de waardevolle input van ervaringsdeskundigen kunnen we ervoor zorgen dat onze boodschappen helder en begrijpelijk zijn.
  • We zorgen ervoor dat onze digitale kanalen voldoen aan de nieuwste richtlijnen voor toegankelijkheid. Ons project Digital Accessibility helpt onze klanten makkelijker energie te besparen, rekeningen te beheren en duurzame keuzes te maken door informatie toegankelijk en begrijpelijk te houden.
  • We zorgen dat informatie aansluit bij de belevingswereld van onze klant en geen onnodige zorgen veroorzaakt. Onze energiecoaches en -adviseurs van Klimaatroute geven laagdrempelig persoonlijk advies in meerdere talen, zodat huishoudens beter begrijpen hoe ze energie kunnen besparen en hun woning kunnen verduurzamen.

Bereikbaarheid

Wie niet zelfstandig kan verduurzamen, proberen we op andere manieren te helpen. We doen er alles aan om onze producten en diensten ook voor hen bereikbaar te maken. Samen met sociale partners én op eigen kracht verlagen we de drempels.

  • We werken aan de realisatie van een Nationaal Energiefonds, samen met de Rijksoverheid. Hiermee willen we, naast financiële hulp bij het betalen van de energierekening, verduurzaming van woningen kunnen financieren voor de meest kwetsbare huishoudens.
  • We willen Nederlandse huishoudens een centrale plek bieden waar iedereen met een volgende stap in de energietransitie wordt geholpen. Dit vergt dat we kritisch naar onze huidige producten en diensten kijken, zodat we ook een passend aanbod hebben voor huishoudens die niet op eigen kracht een volgende stap kunnen zetten. Met een speciaal innovatieprogramma proberen we ons aanbod op dit vlak te verbeteren.
  • We werken samen met provincies, gemeenten en woningcorporaties. Onze servicepartners helpen kwetsbare huishoudens via lokale isolatieprogramma’s, energieadvies en coaching. We voeren kleine energiebesparende maatregelen uit en helpen woningcorporaties om hun woningen te verduurzamen.

PRESTATIE-INDICATOREN

Om onze voortgang te meten, gebruiken we twee belangrijke indicatoren.

HET AANTAL HUISHOUDENS DAT NIET OP EIGEN KRACHT KAN VERDUURZAMEN MAAR DANKZIJ ONZE HULP EEN VOLGENDE STAP IN DE ENERGIETRANSITIE HEEFT WETEN TE ZETTEN.

HET AANTAL HUISHOUDENS IN ENERGIEARMOEDE DAT DANKZIJ ONZE HULP EEN STAP IN DE ENERGIETRANSITIE HEEFT WETEN TE ZETTEN.

ONZE VOORTGANG

huishoudens vóór 2035 helpen met een volgende stap in de energietransitie

huishoudens geholpen via Tijdelijk Noodfonds Energie
 in 2024

huishoudens geholpen met verduurzamen in 2024

huishoudens vóór 2035 helpen met een volgende stap in de energietransitie

huishoudens geholpen via Tijdelijk Noodfonds Energie
in 2024

huishoudens geholpen met verduurzamen in 2024

In 2024 zijn we gestart met onze ambities op toegankelijkheid. We willen vóór 2035 maar liefst 400.000 huishoudens helpen met een volgende stap in de energietransitie, die dat nu nauwelijks of niet op eigen kracht kunnen. Vanaf 2025 houden we precies bij hoeveel huishoudens we hebben geholpen.

We zijn niet bij nul begonnen. In 2024 zijn er 110.000 huishoudens financieel geholpen via het Tijdelijk Noodfonds Energie. Met Klimaatroute zijn ruim 27.000 huishoudens ondersteund met verduurzamen. Daarnaast hebben we in 2024 bijna 57.000 klanten geholpen met een betalingsregeling en 4.500 klanten verwezen naar de Nationale Schuldhulproute.

De komende jaren breiden we onze hulp uit. Nu richten we ons vooral op ondersteuning bij de energierekening, bespaaradvies en kleine energiebesparende maatregelen. Dit breiden we uit naar grotere stappen, zoals het aanbrengen van isolatie en zonnepanelen voor deze groep. Want alleen door te verduurzamen blijft energie in de toekomst betaalbaar voor iedereen.

TOEKOMSTPLANNEN

Essent blijft zich inzetten voor een inclusieve energietransitie, waarin iedereen meetelt en ertoe doet. We blijven gratis verduurzamingsadvies bieden via onze app en de Essent Bespaarlijn, en blijven nauw samenwerken met de Rijksoverheid, provincies, gemeenten, brancheorganisaties, maatschappelijke organisaties en woningcorporaties. We zoeken steeds naar nieuwe manieren om kwetsbare huiseigenaren en huurders te helpen.

De komende jaren ontwikkelen we meer initiatieven onder onze drie B’s:

BETAALBAARHEID

BEGRIJPELIJKHEID

BEREIKBAARHEID

"WE BIEDEN GRATIS VERDUURZAMINGSADVIES VIA DE ESSENT BESPAARLIJN EN VERKENNEN DE SAMENWERKING MET GEMEENTEN EN WONINGCORPORATIES."

INVESTEREN IN EN BETROKKENHEID BIJ

DE GEMEENSCHAP

De energietransitie is pas een succes als iedereen meedoet. Toch zien we dat veel huishoudens achterblijven, niet alleen door gebrek aan zeggenschap of inkomen, maar ook door kennisachterstand, een tekort aan vaardigheden en beperkte toegang tot financiering. Daarnaast zorgt netcongestie (‘file op het stroomnet’) ervoor dat niet overal en tegelijk verduurzaamd kan worden. Deze uitdagingen pakken we actief aan. Wij moeten én willen ervoor zorgen dat de energietransitie voor iedereen een succes wordt. En dat doen we door energie bereikbaar te maken voor iedereen. Wijk voor wijk, straat voor straat, huis voor huis.

ONZE AANPAK

De weg naar een inclusieve energietransitie is niet eenvoudig. We lopen tegen verschillende uitdagingen en dilemma's aan. Het bereiken van verschillende doelgroepen is complex, omdat er vaak meerdere specifieke problemen spelen. Daarnaast zijn er nog weinig standaarden voor het meten van maatschappelijke impact, waardoor de effectiviteit van investeringen moeilijk te bepalen is.

Ook is het soms lastig kiezen tussen korte termijn noodhulp (zoals energiearmoede bestrijden) en langetermijnoplossingen (zoals verduurzaming). Onze aanpak voor investering in en betrokkenheid bij de gemeenschap is tweeledig en staat hieronder beschreven.

1. ONS GEEFPLAN

Met ons Geefplan willen we barrières wegnemen die huishoudens ervan weerhouden om een volgende stap in de energietransitie te zetten.

Dit gaan wij aan de ene kant doen door impactvolle investeringen in maatschappelijke initiatieven. Bovenop reeds lopende initiatieven stellen wij hiervoor jaarlijks een bedrag van 1 miljoen euro ter beschikking. En aan de andere kant door medewerkers vrijwilligerswerk te laten verrichten voor sociale projecten die hieraan bijdragen. Medewerkers van alle bedrijfsonderdelen mogen binnen Essent 1 dag per jaar aan vrijwilligerswerk besteden.

We richten ons specifiek op drie gebieden:

Kennis

Onze inzet is om energie voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk te maken. Dit doen wij door de jeugd en volwassenen over het nut en de noodzaak van de energietransitie te informeren, en aan te geven hoe mensen zelf hun volgende stap kunnen zetten. Van grote tot kleine stappen: iedere stap telt. Zo werken we bijvoorbeeld aan een scholenprogramma voor kinderen en jongeren.

Kunde

Een gebrek aan technische en praktische "know-how" over de energietransitie weerhoudt huishoudens nu en in de toekomst van een volgende stap. Daarnaast stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat een gebrek aan technici een gevaar vormt voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Wij zetten ons daarom in om talent voor de toekomst op te leiden. Dit doen we met twee programma's: MPower en een partnership met de Refugee Talent Hub.

Kapitaal

We proberen financiële drempels weg te nemen voor huishoudens door toegang tot kapitaal te vergemakkelijken, zowel vreemd vermogen als subsidies. Tot nu toe heeft onze inzet zich vooral geconcentreerd op betaalbaarheid van de energierekening. Zo hebben we meermaals substantieel aan het Noodfonds gedoneerd. We verkennen andere manieren om een gebrek aan kapitaal aan te pakken.

2. ONZE OPLOSSINGEN VOOR NETCONGESTIE

Om effectief invulling te geven aan onze ambitie om energie toegankelijk te houden voor iedereen in Nederland, investeren we via ons moederbedrijf E.ON fors in uitbreiding van het Europese stroomnet en zoeken we naar innovatieve oplossingen om het Nederlandse net te ontlasten. Tot 2028 investeert E.ON 42 miljard euro in verzwaring van het Europese net.

Het Nederlandse net ontlasten doen wij onder andere door:

  • Energieopslag: Zowel op huishoudelijk niveau als op netniveau vangen we met opslag overtollige energiepieken op en balanceren we het aanbod beter. Dit doen wij onder andere door thuisbatterijen aan te bieden en grootschalige batterijen in te zetten. Onze Pollux batterij (30 MW / 68 MWh) van SemperPower was eind 2023, toen deze operationeel werd, zelfs de grootste in de markt.
  • Slim verbruik stimuleren: Dit doen wij door bijstelling van tarieven en contractvormen. We stimuleren energiebesparing op piekuren en energieverbruik op daluren, door met digitalisering het verbruik op actuele netbelasting af te stemmen. We stimuleren klanten om hun eigen zonnestroom zelf te gebruiken en om hun auto op het meest gunstige moment te laden met onze apps en Essent e-mobility.
  • Slim netbeheer: We voegen capaciteit toe aan het Europese stroomnet en houden met slimme oplossingen het energienet zo goed mogelijk in balans. Zo houden we met virtuele krachtcentrales vraag en aanbod in balans en proberen we zoveel mogelijk klanten van het gas af te helpen zonder het stroomnet te belasten.

We zetten ons in om een blijvend verschil te maken in de samenleving. We investeren niet alleen in energietechnologie en systemen, maar ook in mensen, want de energietransitie is pas geslaagd als iedereen mee kan. Door te investeren in mensen en infrastructuur helpen we de hele gemeenschap vooruit.

PRESTATIE-INDICATOREN

Om onze voortgang te meten, gebruiken we twee belangrijke indicatoren.

HET TOTAALBEDRAG AAN DONATIES EN SOCIALE SPONSORING

HET AANTAL UREN VRIJWILLIGERSWERK DOOR MEDEWERKERS

ONZE VOORTGANG

In 2024 totaal gedoneerd.

Geefplan budget (jaarlijks)

Investeringen via vaste programma's

In 2024 totaal gedoneerd

Geefplan budget (jaarijks)

Investeringen via vaste programma's

Donaties en sponsoring van goede doelen en vrijwilligerswerk hebben tot nu toe op een ad hoc basis plaatsgevonden. Het aantal uren vrijwilligerswerk is niet geregistreerd. Dit gaan we anders aanpakken met ons nieuwe Geefplan.

In 2025 starten we met het Geefplan en stellen we jaarlijks 1 miljoen euro beschikbaar voor projecten die het verschil maken, in lijn met onze Geefmissie en Geefstrategie, naast al lopende initiatieven. Ook krijgen medewerkers de ruimte om 1 dag per jaar van hun werktijd aan vrijwilligerswerk te besteden. Dit gaan we actief faciliteren.

Daarnaast hebben we hebben we al drie vaste programma's lopen. Future Energy Home investeert jaarlijks € 850.000 aan het opleiden van nieuwe technici via MPower, en vanuit IT gaat € 30.000 naar de Refugee Talent Hub. Ook hebben we stevig bijgedragen aan het Tijdelijk Noodfonds Energie om mensen te helpen met hun energierekening. In 2025 wordt voorzien in hulp aan zo’n 130.000 huishoudens.

TOEKOMSTPLANNEN

In 2025 starten we met het Geefplan en stellen we jaarlijks 1 miljoen euro beschikbaar voor projecten die impact maken, in lijn met onze Geefmissie en Geefstrategie. Ook krijgen medewerkers de ruimte om één dag per jaar aan vrijwilligerswerk te besteden, wat we actief gaan faciliteren. Op dit moment geven we, samen met andere partijen, invulling aan het Geefplan. Zodat we binnenkort de wijken en buurten in kunnen. Naar de plekken waar we verschil willen maken. We starten klein en lokaal, en breiden dit stap voor stap uit. Zo bouwen we aan sociale impact en verlagen we de energiedrempels op het gebied van Kennis, Kunde en Kapitaal. De eerste initiatieven zijn straks hier op de website te volgen. Blijf op de hoogte en kijk met ons mee.

Succesvolle programma’s zoals MPower en de Refugee Talent Hub blijven we steunen en waar mogelijk uitbreiden.

SAMEN MAKEN WE ENERGIE BEREIKBAAR VOOR IEDEREEN

‘Duurzame energie voor iedereen’ is geen loze belofte, maar een concrete opgave waar we elke dag aan werken. Door energie toegankelijk te maken en te investeren in gemeenschappen, nemen we de barrières weg die mensen tegenhouden om mee te doen in de energietransitie.

We maken energie begrijpelijk, houden energie betaalbaar en brengen verduurzaming letterlijk binnen handbereik. Dit doen we niet alleen; we werken samen met partners, overheden en gemeenschappen. Want de transitie is pas een succes als iedereen mee kan doen.

Ben je benieuwd hoe we ook zorgen voor een stabiel klimaat? Lees dan verder over hoe we CO₂-neutraal en circulair worden. Of ontdek hoe we ervoor zorgen dat iedereen even belangrijk is binnen Essent. Samen zorgen we voor een duurzame toekomst.

Bekijk de trailer van onze mini-docu

Thijs Geradts - Sustainability strategist

"ESSENT NEEMT ZIJN SOCIALE VERANTWOORDELIJKHEID"

Sustainability strategist Thijs Geradts maakte heel bewust een keuze om zich in te zetten voor het ESG plan van Essent. ‘De toenemende ongelijkheid ondermijnt alles: van democratie tot klimaat en van levensgeluk tot gezondheid.

Lees het inverview

HOE WIJ BIJDRAGEN AAN EEN STABIEL KLIMAAT VOOR IEDEREEN?

Lees verder

Algemene voorwaarden Privacy

© Essent 2025